مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان 48 صفحه

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت شغلی کارکنان 48 صفحه

کلمات کلیدی :

مبانی نظری رضایت شغلی
ادبیات نظری رضایت شغلی
چارچوب نظری رضایت شغلی
فصل دوم پایان نامه رضایت شغلی
دانلود مبانی نظری رضایت شغلی
پیشینه رضایت شغلی
پیشینه تحقیق رضایت شغلی
پیشینه داخلی رضایت شغلی
پیشینه خارجی رضایت شغلی
پیشینه پژوهش رضایت شغلی
پیشینه نظری رضایت شغلی
پیشینه تحقیقات رضایت شغلی

رفتن به سایت اصلی

دانلود مبانی نظری پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت

مبانی نظری رضایت شغلی کارکنان

 

 

 

 

– مقدمه

دیدگاه ها و مفهوم سازی های متعدد و گاه متناقضی درباره تعریف « رضایت شغلی» شکل گرفته و توسعه یافته است . برخی از صاحبنظران همچون هرزبرگ  آن را دارای دو بعد دانسته اند . یك گروه عوامل و شرایطی كه فقدان آنها موجب عدم رضایت می‌گردد ولی تأمین آنها باعث ایجاد انگیزه شدید و قوی نمی‌شود، بلكه فقط از بروز عدم رضایت جلوگیری می‌كند که آنها را عوامل بهداشتی یا مؤثر در حفظ وضع موجود یا عوامل بقاء می‌نامند . به ‌زعم هرزبرگ این عوامل عبارت است از: طرز تلقی و برداشت كاركنان، شیوه اداره امور، خط‌ مشی‌های سازمان، ماهیت و میزان سرپرستی، امنیت كاری، شرایط كاری، مقام و منزلت، سطح حقوق و دستمزد، استقرار روابط متقابل دو جانبه، سرپرستان، همگنان و مرئوسان و زندگی شخصی كاركنان. نبود این عوامل ممكن است چنان كارمندان را دچار عدم رضایت سازد كه سازمان را ترك كرده و موجودیت آن را به مخاطره اندازند. از اینرو هرزبرگ این عوامل را برای تأمین و حفظ بهداشت و سلامت سازمان لازم دانسته است. 

 

– دسته دوم عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه هستند كه وجود آنها موجب انگیزش و رضایت افراد ولی فقدان آنها تنها عدم رضایت ضعیفی را تولید می‌كند. بنابراین فقدان عوامل گروه دوم مترادف با عدم نگرش تلقی می‌گردد. به‌نظر هرزبرگ عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه عبارت است از: موفقیت كاری، شناخت و قدردانی از افراد وكار آن ها، پیشرفت و توسعه شغلی، رشد فردی و ماهیت كار و وظایف محوله.  برخی دیگر آن را تک بعدی و شامل پاسخ به این دو پرسش دانسته اند که:

                 الف) در حال حاضر چه قدر از شغل خود راضی هستید؟ 

                  ب)  تا چه حد از شغل خود رضایت می خواهید؟ 

 

به اعتقاد بسیاری از اندیشمندان صاحب نظر تفاوت بین آنچه فرد در حال حاضر دارد با آنچه به دنبال آن است، می تواند شاخصی از رضایت شغلی باشد. پورتر ، لافکوئیست ، دیویس و هالند از این دسته اند. از سوی دیگر کاپل من نیز معتقد است که پژوهشگران حوزه هایی چون روان شناسی مشاوره تمایل دارند « رضایت شغلی» را به تفاوت بین آنچه فرد داراست ، در برابر آنچه خواستار آن است تعریف کنند.- دسته سوم معتقدند بسیاری از مفهوم سازی ها و تعاریف « رضایت شغلی» دربر دارنده نوعی فرآیند ارزشیابی است. لوکه آن را حالت هیجانی خوشایند و مثبتی می داند که ناشی از ارزشیابی شغــلی یا تجربه های شغلی فرد است . ولی اسمیت نظرش این است که گستره ای است که در آن محیط کاری، تقاضاهای فرد را برآورده می کند. و یا رابینز که می گوید « رضایت شغلی» حاصل تفاوت میان تعداد پاداش هایی است که فرد دریافت می کند با مقدار پاداشی که فکر می کند باید دریافت کند. به عبــارتی می توان آن را یک فرآیند ارزشیابی تعریف کرد که آنچه را که یک فرد دارد در برابر آنچه خواستار آن است ، مورد بررسی قرار می دهد. (سادات ، 1387، www.utj.com)

 

وقتی اطلاعات، عقاید و احساسات از شخصی، گروهی یا منبعی به شخص، گروه یا منبع دیگری به منظور ایجاد تغییر در دانش، نگرش یا رفتار آشكار آنها انتقال می یابد، فرایند ارتباط رخ می دهد (1). یكی از مشكلات فرایند ارتباط این است كه مردم به ندرت قادرند مقاصد واقعی خود را به طور كامل به سایرین انتقال دهند، غالباً پیام های (messages) فرستاده شده مقاصد واقعی آنان را بیان نمی كند. اشتباهات دارویی و درمانی و تخلف از خط مشی ها غالباً نتیجه ارتباط غیرمؤثر است. مدیران از ارتباطات برای هماهنگی وظایف و اعمال در درون سازمان استفاده می كنند، ارتباطات اثر بخش باعث ایجاد سازمان های اثر بخش می شود.

 

در سال های اخیر پژوهش های زیادی در خصوص رضایت شغلی و رابطه آن با ارتباط اثربخش و سایر عوامل مؤثر در رضایت شغلی انجام گرفته است. رابینز   در ایالت نیوجرسی آمریكا در مورد روابط كارفرمایان با زیردستانشان تحقیقاتی انجام داده است. اودریافت كه مهارت های ارتباطی مدیران و رفتار سازمانی می تواند در رضایت شغلی كاركنان نقش مهمی را ایفا كند. هاستینگز2در تحقیق خود به این نتیجه رسید كـه مدیر می تواند بـا ایجاد زمینه روابط مؤثر در سازمان انگیزه و رغبت شغلی كاركنان را افزایش دهد. مون   در بررسی های خود خاطرنشان می كند كه مدیران با ارتباط مناسب و درست می توانند به كاركنان در دستیابی به اهداف سازمانی و تصمیم گیری عقلانی كمك كنند. كاكس (Cox) در پژوهشی كه در مورد قدرت نفوذ و ارتباط مدیران انجام داد دریافت كه یكی از مهارت های مدیر ارتباطی است و مدیران می توانند با استفاده از مهارت های ارتباطی بر كاركنان نفوذ بیشتری داشته و در نتیجه باعث انگیزش بیشتر در كاركنان شوند. بررسی ها نشان می دهند كه ارتباط مدیر بـا كاركنان یك جزء اصلی مدیریت است. مدیر می تواند به شیوه های مختلف مانند استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات ( اتوماسیون، ایمیل، سایت، سامانه پیام کوتاه، تلفن، گفتگوی اینترنتی و …) تجهیزات و وسایل سمعی و بصری، ویدئو، نشریات و … با كاركنان ارتباط برقرار كند.

 

 

 

کلمات کلیدی:

رضایت شغلی

مهارت ارتباطی مدیران

رضایت شغلی کارکنان

رابطه مهارت ارتباطی مدیران و رضایت شغلی کارکنان

 

 

 

فهرست مطالب

چكیده 1

 

 

فصل دوم: ‌ادبیات و مبانی نظری 

1-2-  مقدمه 19

2-2 – رضایت شغلی و افزایش بهره وری 22

2-3- رابطه شخصیت با موفقیت شغلی 24

2-4- رابطه رضایت شغلی با شخصیت افراد 25

2-5- تعاریف رضایت شغلی 27

2-6- نظریه های رضایت شغلی 33

2-7- شاخص های رضایت شغلی 34

2-8- عوامل موثر بر رضایت شغلی 35

2-9- رضایت شغلی و بهره وری 38

2-10- عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی 

2-11- رضایت شغلی و تعهد سازمانی 

2-12- پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی 

2-13-  رضایت شغلی و عملكرد 

2- 14- اندازه گیری رضایت شغلی 

2- 15- تعهد سازمانی 

پیشینه تحقیق درباره رضایت شغلی

منابع 

 

  • پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق

    پایان نامه در مورد طلاق با عنوان مبانی اختیار طلاق "تعریف لغوی و اصطلاحی طلاق" اختیار طلاق اختیار طلاق به زن اختیار طلاق در دست مردان اختیار طلاق زن اختیار طلاق در حقوق ایران چرا اختیار طلاق با مرد است…

  • پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک

    پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک کلمات کلیدی : پاورپوینت صندوقهای سرمایه گذاری مشترک تعریف صندوقهای سرمایه گذاری مشترک مزایای صندوق های سرمايه گذاري صندوقهای مشترک با سرمایة باز ضرورتهای شکل گیری صندوقها در ایران مسایل و مشکلات تشکیل صندوق در…

  • پروپوزال اثرات نقش و نگار سفال بر ریسندگی و بافندگی قالی

    پروپوزال اثرات نقش و نگار سفال بر ریسندگی و بافندگی قالی تاریخچه صنعت ریسندگی کلاردشت نقوش سفالهای تپه کلار تأثیر نقوش سفال کلار بر قالی کلاردشت اثرات نقش و نگار سفال بر قالی بررسی نقوش سفال کلار بررسی نقوش قالیهای…

  • پرسشنامه بررسی اثر عوامل سازمانی و فنی مدیریت ارتباط با مشتری بر نگهداری مشتریان

    پرسشنامه بررسی اثر عوامل سازمانی و فنی مدیریت ارتباط با مشتری بر نگهداری مشتریان پرسشنامه مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه اثر عوامل فنی مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه اثر عوامل سازمانی مدیریت ارتباط با مشتری پرسشنامه نگهداری مشتریان رفتن به…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش امر به معروف و نهی از منکر در عرصه عفاف و حجاب مبانی نظری عفاف و حجاب پیشینه تحقیق عفاف و حجاب مبانی نظری و پیشینه تحقیق عفاف و حجاب پیشینه پژوهش عفاف و حجاب…

  • ارزیابی عملکرد پالایشگاه های گاز کشور با مدل ترکیبی Neuro-DEA

    ارزیابی عملکرد پالایشگاه های گاز کشور با مدل ترکیبی Neuro-DEA ارزیابی عملکرد با DEA پایان نامه ارزیابی عملکرد در پالایشگاه گاز ارزیابی عملکرد با استفاده از تحلیل پوششی داده ها ارزیابی عملکرد پالایشگاه گاز با تحلیل پوششی داده ها ارزیابی…

  • تعیین شبه توابع تراوایی نسبی و فشار موئینه در مخازن ترکدار با استفاده از شبیه سازهای مخازن نفتی

    تعیین شبه توابع تراوایی نسبی و فشار موئینه در مخازن ترکدار با استفاده از شبیه سازهای مخازن نفتی شبیه سازهای مخازن نفتی تراوایی نسبی فشار موئینه مخازن ترکدار تعیین فشار موئینه در مخازن ترکدار تعیین شبه توابع تراوایی نسبی در…

  • مقاله تعریف و بررسی لغوی و حقوقی طفل و نوجوان در حقوق ایران و اسناد و مدارک بین الملل

    مقاله تعریف و بررسی لغوی و حقوقی طفل و نوجوان در حقوق ایران و اسناد و مدارک بین الملل تعریف طفل تعریف اطفال و نوجوانان تعریف حقوقی اطفا تعریف لغوی اطفال طفل و نوجوان در حقوق ایران و بین الملل…

  • بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان

    بررسی رابطه توكل بر خدا، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان توكل بر خدا عزت نفس پیشرفت تحصیلی دانلود مقالات رشته روان شناسی رابطه عزت نفس و پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان رابطه توكل بر خدا و پیشرفت تحصیلی در…

  • پرسشنامه بررسی ارتباط رهبری در تیم با تعهد اعضاء به تیم و عملكرد تیمی

    پرسشنامه بررسی ارتباط رهبری در تیم با تعهد اعضاء به تیم و عملكرد تیمی پرسشنامه حمایت از تیم پرسشنامه ارتقاء و توسعه تیم پرسشنامه تعهد اعضاء به تیم پرسشنامه عملكرد تیم پرسشنامه رهبری در تیم پرسشنامه عملكرد تیمی رفتن به…

  • سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی

    سلامت روان براساس رویکردهای مختلف روانشناسی کلمات کلیدی : ابعاد سلامت روانی ابعاد اصلی سلامت روانی ابعاد مختلف سلامت روانی نظریه های سلامت روان نظریه های مربوط به سلامت روان دیدگاه های مختلف در مورد سلامت روان رویکردهای مختلف در…

  • روانشناسی نوجوانان

    روانشناسی نوجوانان خصوصیات وتغییرات دوران نوجوانی روانشناسی مشاوره و راهنمایی دانلود مقاله روانشناسی نوجوانان تغییرات جنسی در پسران و دختران مشكلات واختلالات دوران نوجوانی راههای مراقبت نوجوانان همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پروژه و پایان…

  • سیر تحول و سازمان دادرسی اطفال بزهکار

    سیر تحول و سازمان دادرسی اطفال بزهکار دادرسی اطفال بزهکار سیر تحول دادرسی اطفال سیر تحول دادرسی اطفال در ایران تحولات دادرسی اطفال در دوره پس از انقلاب سیر تحول دادرسی اطفال در انگلستان سابقه دادرسی کیفری افتراقی اطفال در…

  • مقاله ادبیات چیست؟

    مقاله ادبیات چیست؟ تعریف شعر غنایی انواع ادبی منظومه های حماسی دانلود مقاله ادبیات درآمدی بر ادبیات فارسی برون مرزی منظومه های حماسی سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فروش فایل انجام پایان…

  • انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار

    انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار دیوان شهریار جایگاه تنهایی در عرفان تنهایی و انزوا طلبی شهریار دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی انزوا ، عزلت و تنهایی در دیوان شهریار دانلود پایان نامه…

  • پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی

    پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت در مسیرهای کوهنوردی ارزیابی عملکرد پروپوزال ارزیابی عملکرد پلیس ارزیابی عملکرد پلیس در ایجاد احساس امنیت شاخص های احساس امنیت اجتماعی شاخص های امنیت اجتماعی مولفه های امنیت اجتماعی عوامل موثر بر…

  • مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران

    مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل پدیده بد حجابی منطقه دو تهران مبانی نظری کنترل پدیده بدحجابی مبانی نظری کنترل بدحجابی در تهران مبانی نظری کنترل بد حجابی در منطقه دو تهران مبانی نظری نقش مدیریت انتظامی در کنترل…

  • چارچوب نظری و پیشینه پژوهش احساس پیوستگی

    چارچوب نظری و پیشینه پژوهش احساس پیوستگی کلمات کلیدی : مبانی نظری احساس پیوستگی پیشینه تحقیق احساس پیوستگی پیشینه داخلی احساس پیوستگی پیشینه خارجی احساس پیوستگی پیشینه پژوهش احساس پیوستگی پیشینه نظری احساس پیوستگی ادبیات نظری احساس پیوستگی چارچوب نظری احساس…

  • تشریح سیستمهای اطلاعاتی راهبردی و بررسی انواع آن

    تشریح سیستمهای اطلاعاتی راهبردی و بررسی انواع آن سیستمهای اطلاعاتی سیستمهای اطلاعاتی راهبردی انواع سیستمهای اطلاعاتی راهبردی دانلود پاورپوینت سیستمهای اطلاعاتی راهبردی دانلود پاورپوینت رشته مدیریت تشریح سیستمهای اطلاعاتی راهبردی و بررسی انواع آن رفتن به سایت اصلی دانلود پاورپوینت رشته…

  • اصول حاکم بر داوری تجاری در حقوق ایران

    اصول حاکم بر داوری تجاری در حقوق ایران داوری دانلود پایان نامه داوری تجاری دانلود پایان نامه داوری تجاری در حقوق ایران سازمان های داوری تجاری بین المللی دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حقوق اصول حاکم بر داوری تجاری…

  • فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری تعارض سازمانی

    فصل دوم پایان نامه و پیشینه نظری تعارض سازمانی کلمات کلیدی : فصل دوم پایان نامه تعارض سازمانی مبانی نظری تعارض سازمانی پیشینه تحقیق تعارض سازمانی پیشینه داخلی تعارض سازمانی پیشینه خارجی تعارض سازمانی پیشینه پژوهش تعارض سازمانی پیشینه نظری…

  • فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران 2002

    فرم کوتاه پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران 2002 کلمات کلیدی : پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گراس پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان کودکان پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گرانفسکی پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی 2001 پرسشنامه تنظیم…

  • بررسی دخالت دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی

    بررسی دخالت دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی بررسی رابطه دادگاه و داوری موارد دخالت دادگاه در رسیدگی داوری داوری تجاری بین المللی مقاله داوری تجاری بین المللی مداخله دادگاه ها در داوری تجاری بین المللی مصادیق مداخله دادگاه…

  • بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK

    بررسی شیوه های مدیریت پروژه ای در سازمانها با استاندارد PMBOK استاندارد PMBOK در مدیریت پروژه طراحی سیستم مدیریت پروژه با PMBOK مدیریت پروژه در سازمانها با استاندارد PMBOK پیاده سازی استاندارد PMBOK در سازمانها مدیریت پروژه های EPC بر…

  • ارائه الگوی بهره برداری بهینه استخراج صیانتی نفت از میدان هفتگل

    ارائه الگوی بهره برداری بهینه استخراج صیانتی نفت از میدان هفتگل تزریق گاز بهینه یابی پویا برنامه ریزی تولید تولید صیانتی نفت بهینه یابی پویای تولید نفت در ایران دانلود تحقیق کارشناسی ارشد رشته نفت ارائه الگوی بهره برداری بهینه…

  • بهره وری منابع انسانی در فاز اجرایی چرخه حیات پروژه های ساخت و ساز شهری

    بهره وری منابع انسانی در فاز اجرایی چرخه حیات پروژه های ساخت و ساز شهری PMBOK بهره وری منابع انسانی پروژه، ساخت و ساز شهری عدد فازی استاندارد مهندسی و مدیریت ساخت پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران بهره…

  • پاورپوینت معرفی استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهره‌وري (APQC)

    پاورپوینت معرفی استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهره‌وري (APQC) دانلود رایگان معرفی استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهره‌وري (APQC) معرفی استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و بهره‌وري (APQC) استانداردهاي باز الگوبرداري مركز آمريكايي كيفيت و…

  • مقاله رشته مهندسی صنایع با عنوان توسعه رویکرد شیء گرا جهت سیستمهای اجرایی تولید

    مقاله رشته مهندسی صنایع با عنوان توسعه رویکرد شیء گرا جهت سیستمهای اجرایی تولید سیستم CIM رویکرد شیء گرا سیستمهای اجرایی تولید توسعه رویکرد شیء گرا جهت سیستمهای اجرایی تولید سیستم همکاری در فروش فایل همکاری در فروش فایل فروش…

  • شیوه جبران خسارت در حقوق ایران

    شیوه جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت چیست جبران خسارت در حقوق ایران جبران خسارت در حقوق روشهای جبران خسارت جبران خسارت مسئولیت مدنی رفتن به سایت اصلی هدف از این پایان نامه بررسی شیوه جبران خسارت در حقوق…

  • معرفی جامع و کامل معماری خانه ملک زاده یزد

    معرفی جامع و کامل معماری خانه ملک زاده یزد معماری بناهای سنتی خانه ملک زاده یزد نحوه طراحی معماری خانه ملک زاده یزد تاریخچه خانه ملک زاده یزد دانلود تحقیق خانه ملک زاده یزد طراحی معماری خانه ملک زاده یزد…